Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR

De

Opening hours

Tuesday to Sunday, national holidays

October to March
11.00 – 17.00

April to September
10.00 – 18.00

School classes by arrangement

If the national holiday is on a Monday, the museum is open. Closed on Christmas Eve, New Year’s Eve, New Year, even on Mondays.

The exhibitions are barrier-free. An elevator and a barrier-free toilet are available.

Contact

Documentation Centre of Everyday Culture of the GDR
Erich-Weinert-Allee 3
15890 Eisenhüttenstadt

Email: info@alltagskultur-ddr.de
Tel.: +49 (0)3364 – 41 73 55

Entrance

Adults: € 4
Concessions: € 2
Children aged under 7: free

Groups: (up to 20 people) € 40
School classes: € 1 per person
School project days: € 1 per pupil, plus € 15 for supervision

Group guided tours
(advance booking required):

Di – Fr: € 30 (school classes € 15)
Sat, Sun: € 50
Introduction: € 15 € (approx. 15 mins.)

Getting to the museum

Regional train:
– RE 1 every half hour from Berlin and Frankfurt (Oder)
– Hourly from Cottbus
Bus: Take any line from the station to the stop “Rathaus”

By car:
A 12 to junction Frankfurt (Oder)-Mitte/Eisenhüttenstadt
B 112 towards Eisenhüttenstadt
B 246 Beeskow – Eisenhüttenstadt
In Eisenhüttenstadt, follow the tourist signs to the museum

News

Temporary Exhibition

Aus der Serie "Frauen von heute", Sibylle - Zeitschrift für Mode und Kultur, 02/1969, Texte: Lisa Schädlich, Fotos: Jochen Moll, Sammlung Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR.
Aus der Serie "Frauen von heute", Sibylle - Zeitschrift für Mode und Kultur, 02/1969, Texte: Lisa Schädlich, Fotos: Jochen Moll, Sammlung Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR.
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Marion Wenzel, o.T., Barytabzug, 1989 Aus der Reihe: „Pleinair Mikroelektronik Frankfurt (Oder)“
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Jürgen Parche, Porträts von Arbeiter/-innen aus dem GMT (VEB Gießerei- und Maschinenbau „Max Matern“ Torgelow), Öl auf Leinwand, 1988
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Frauen von heute“, in: Sibylle - Zeitschrift für Mode und Kultur, 02/1969, S. 56-57, Autorin: Lisa Schädlich, Fotograf: Jochen Moll.
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Neue Berliner Illustrierte, Ausgaben der 1960er- und 1980er-Jahre, Fotografen: u.a. Rudolf Ulmer, Uwe Steinberg; Eberhard Klöppel
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Serien zur sozialistischen Produktion
Ob als Motiv in Magazinen oder von Künstlerinnen und Künstlern porträtiert: Darstellungen von Arbeit, Arbeiterinnen und Arbeitern waren bestimmend und allgegenwärtig in der Bildwelt der DDR.

 

Eine gemeinsame Ausstellung vom Kunstarchiv Beeskow und dem Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR im Brandenburger Landtag in Potsdam.

 

30.1. – 11.12.2020
 

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Die Sammlung in Eisenhüttenstadt und der Kunstbestand in Beeskow verfügen über zahlreiche Bildmedien und Kunstwerke, die enorme Präsenz des arbeitenden Menschen in der visuellen Kultur der DDR eindrücklich belegen.

Von besonderem Interesse sind hierbei Werke, die als Serie konzipiert und umgesetzt, respektive veröffentlicht worden sind. Sie verdichten die Arbeiterin und den Arbeiter zum Typus und zur Heldenfigur, zeigen Arbeitskontexte und wiederholen Losungen zur sozialistischen Produktion schier unendlich. Es ergeben sich vielfältige Perspektiven auf das gesellschaftliche Ideal und die alltägliche Realität der Arbeit in der DDR. Damit verbunden sind Einblicke in die ostdeutsche Zeitgeschichte sowie Impulse zum Diskurs über damalige, heutige und zukünftige Arbeitsverhältnisse.

Mit Werken von Edmund Bechtle, Kurt Buchwald, Goran Djurovic, Jürgen Parche, Dieter Rex, Vera Singer, Marion Wenzel, Klaus Werner, Ursula Wolf, Walter Womack sowie mit Titelgestaltungen der Neuen Berliner Illustrierten, Porträtserien aus dem Magazin Sibylle, Karikaturen der Satirezeitschrift Eulenspiegel und Plakaten zum sozialistischen Wettbewerb.

Ausstellungsort:

Landtag Brandenburg
Alter Markt 1
14467 Potsdam

Die Ausstellung kann montags bis freitags von 8 bis 18 Uhr besucht werden. An gesetzlichen Feiertagen bleibt die Ausstellung geschlossen. Das Landtagsgebäude ist barrierefrei zugänglich.

 

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Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR, Foto: Kevin Fuchs
Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR, Foto: Kevin Fuchs
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Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR, Foto: Kevin Fuchs
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Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR, Foto: Kevin Fuchs
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Dokumentationszentrum Alltagskultur der DDR, Foto: Kevin Fuchs
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As part of the Bauhaus centenary in 2019, the Documentation Centre of Everyday Culture of the GDR in Eisenhüttenstadt in the state of Brandenburg is presenting a special exhibition entitled “Shaping everyday life! – Bauhaus Modernism in the GDR”  which examines the reception of the Bauhaus in the GDR.

 

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Functional, durable and optimized for industrial mass production:“Shaping everyday life !” presents objects that were part of everyday life in the GDR – furniture, glassware, ceramics, technology and graphic design – and biographies of the designers who followed the tradition of the Bauhaus and contributed to the continuing development of its design principles and modern product design.

For example, the exhibition spotlights the design of furniture by the Deutsche Werkstätten Hellerau by displaying work by furniture designers Franz Ehrlich, Selman Selmanagić and Rudolf Horn. The furniturefactory had become well known for its innovativeproducts as early as the beginning of the 20th century. The impact of modern and functional design,for example of designs by Wilhelm Wagenfeld, onthe glassware and ceramics created by Friedrich Bundtzen, Erich Müller, Margarete Jahny, Ilse Decho and Christa Petroff-Bohne is also explored. The exhibition shows how designers such as Albert Krause applied the principle of functional, durable and practical design to new materials such as plastics. In addition, the concept of “living functionality” was further developed to achieve greater flexibility and user-friendliness, as seen in approaches such as the “open principle” demonstrated by the Mokick Simson S 50 moped designed by Karl Clauss Dietel and Lutz Rudolph, for example.

The exhibition also examines the contradictions in the GDR government’s approach to the Bauhaus heritage in its cultural policies. Initial attempts to revive the Bauhaus tradition were followed by campaigns against so-called “formalism”, a ban on Bauhausstyle design and a return to what were regarded as national traditions in design. Modernism was tentatively rehabilitated when housing began to be constructed on an industrial scale. It was not until the refurbished Bauhaus Dessau was reopened in 1976 that the former school of design was adopted as part of the official cultural heritage of the GDR. Shaping everyday life! explores how the Bauhaus heritage gradually became accepted in the GDR. It considers early publications and exhibitions in the 1960s as well as later exhibitions, including the exhibition entitled “The Bauhaus Experiment” which was held in Dessau in 1988 in collaboration with the Bauhaus Archive in West Berlin. Exhibitions such as these were used to promote the GDR’s cultural and political image. Notwithstanding the chequered history of the reception of the Bauhaus,  particularly during the years of the Soviet Occupation Zone and the early years of the GDR, former Bauhaus designers such as Mart Stam and Walter Funkat inspired the next generation of designers by their design practice and teaching at East German universities. The graduates of those universities would in turn have a profound impact on everyday culture. The biographies of 50 Bauhaus designers presented at the exhibition also illustrate personal continuities and networks.

The exhibition „Shaping everyday life!“ invites visitors to discover a hitherto long-neglected chapter in German design history as part of the Bauhaus centenary in 2019. Yet there is more than one reason why a visit to Eisenhüttenstadt is well worthwhile. In addition to the exhibition “Shaping everyday life”, the new city built in 1950 is an attractive destination. Just a short walk through the city reveals the changing East German ideals in architecture and town planning which are visible here more than anywhere else. Eisenhüttenstadt is not only one of Germany’s most extensive heritage sites but also one of the 100 selected destinations on the Modernism Grand Tour that can be visited during the Bauhaus centenary.

An exhibition catalogue, also entitled “Shaping everyday life! – Bauhaus Modernism in the GDR”, is available
from Weimarer Verlag mbooks. www.m-books.eu

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Events

Robert Lenz und Hans Brockhage im winterlichen Erzgebirge um 1960 (Foto: Archiv Hans Brockhage)

Lecture

 

Günter Höhne

(Designpublicist, Berlin)

 

– Admission: 4 EUR –

 

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Günter Höhne (geb. 1943) stellt überraschende Recherche-Ergebnisse zum Lebens- und Schaffensweg des heute weithin unbekannten Bauhäuslers, Architekten und Formgestalters Robert Lenz vor. Lenz, 1907 im baden-württembergischen Schopfheim geboren und 1964 in Berlin-Lichtenberg gestorben, studierte am Bauhaus in Dessau. In den ersten Nachkriegsjahren wurde er als Architekt hoch gelobter Siedlungs- und Schulbau-Projekte besonders in Brandenburg aktiv, fiel aber 1950 der so genannten „Formalismusdebatte“ in der DDR zum Opfer. Ab Ende der 1950er Jahre arbeitete Robert Lenz als freiberuflicher Industrieformgestalter. In dieser Zeit verband ihn eine enge Freundschaft mit dem Holzbildhauer Hans Brockhage, an dessen Schwarzenberger Wohn- und Atelierhaus-Umbau er als Architekt maßgeblich mitarbeitete. Zeugnisse von Lenz‘ Architekturschaffen in Brandenburg sind noch heute u.a. im Park Babelsberg mit drei Laubengang-Studentenwohnheimen sowie auf dem Gelände der Europa-Schule in Storkow präsent.

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